Januari 2008
Iets meer dan een jaar geleden (2007) begon Ria La Rivière met een mode/styling/kunst winkel aan het Pijnackerplein midden in multi-culti Rotterdam. Hoe ging het na een vlammende opening door Til Gardeniers (ex-minister, in die buurt geboren) en Piet Boekhoud (voorzitter Albeda, heeft iedere dag met jongeren uit die buurten te maken). Ria aan het woord:
‘Het jaar heeft mij beslist wel gebracht, wat ik ervan verwacht had: het zou niet makkelijk zijn om voldoende omzet te krijgen om de kosten te betalen. Wat ik moest leren, is dat als je begint, het tijd kost, dat de mensen je een beetje leren kennen. Maar dat niet alleen, je moet echte interesse hebben voor je wijk, je straten en de mensen, die er wonen. Anders blijft alles ‘gemaakt’ en is het contact niet echt, en dat merken je klanten. Ik ben niet een winkel waar je komt voor consumptieartikelen. De winkel en alles wat er is, roept tot een gesprek, contact. En dat blijkt, want mensen komen terug. Men is dus veel meer dan alleen ‘klant’; er zijn hele relaties en vriendschappen uit ontstaan. En dat is kostbaar voor zo’n buurt en mijzelf. Dit is het begin van wat je als vakterm sociale cohesie noemt.
Wat heel prettig was, dat die winkel mijn ‘verstopte creativiteit’ weer heeft geopend. Allerlei kledingstukken worden door mij onder handen genomen en worden creatief bewerkt tot iets heel nieuws en anders. Zo heb ik ook een aantal stukken gemaakt speciaal voor moslima’s, want er wonen er heel wat in de buurt.
Mijn bijzondere kledingstukken vinden behoorlijk aftrek.
Ook heb ik een serie cursussen gegeven aan allochtone vrouwen, waaronder iemand, die nog geen woord Nederlands sprak. Op cursus is dan de echte ‘integratie-praktijk’; moeilijk, maar ook spannend, daar ik absoluut ook met zo’n iemand contact wil krijgen en haar wil leren, dat ze iets kan.
Soms komen moslim mannen eerst kijken of alles ok is, alvorens hun vrouw of vrouwen mogen komen. Maar na een jaar blijk ik het vertrouwen gewonnen te hebben en is mijn winkel CHEZ MARIA voor heel wat mensen een kostbare ontmoetingsplek geworden.”
Chez Maria timmert aardig aan de weg, gezien een publicatie in het boek ‘what women want’, een column in NL10, Viva en Elle.
Chez Maria was open iedere donderdagmiddag,vrijdagmiddag en zaterdagmiddag.